RADIONICA DRAMSKOG PISANJA
Vrijeme održavanja: travanj, 2019.
Voditeljica: Marijana Nola doc.artdramska spisateljica, scenaristica i dramaturginja, docentica na Umjetničkoj akademiji u Osijeku
Broj polaznika: na radionici može sudjelovati do deset polaznika neovisno o dobi. Za radionicu je potrebno ispuniti prijavnicu. Odabir polaznika izvršava se po prijavi dok se ne ispuni kvota od deset sudionika.
CILJ RADIONICE:
Nakon završene radionice polaznici će biti:
- upoznati sa osnovnim elementima drame i dramskog pisanja
- usvojiti terminologiju, zanatske vještine i osnovnu tehniku pisanja dramskih tekstova.
- osposobljeni za samostalno pisanje dramskih tekstova
SADRŽAJ RADIONICE:
- predstavljanje tehnike pisanja dramskih tekstova po etapama: koncept, karakterizacija likova, dramske funkcije, dramski sukob, dramska situacija i zaokružena dramska radnja (trodijelna kompozicija)
- Usvajanje spoznaje o tome kako pretočiti ideju u dramski tekst, tehničke vještine dramskog pisanja u svim etapama
- predstavljanje posebnih zakonitosti u pisanju dramskog dijaloga
- predstavljanje tehnike pisanja dramskih tekstova različitih vrsta (monodrama, duodrama, desetominutna drama, jednočinka, cjelovečernja drama) te predstavljanje njihovih razlikovnih odrednica
- savladavanje i razrada tehnike i umijeća pisanja “desetominutne odnosno petominutne drame“ prema originalnoj ideji (ili literarnom predlošku)
- samostalno pisanje “desetominutne odnosno petominutne drame“ uz stručno vodstvo
PROGRAM RADIONICE:
Radionica će trajati trajati 5 dana po četiri sata
Sudionici će svaki dan dobivati kratke vježbe i zadatke koje će trebati napisati do sljedećeg dana. Tijekom radionice svi sudionici će uz zajednički rad i osmišljavanje, napisati kratku petominutnu dramu. Njihove drame bit će spojene u “dramski omnibus“
Nakon završetka pisanja biti će organizirano scensko čitanje svih petominutnih drama. U scenskom čitanju sudjelovat će sami polaznici radionice dramskog pisanja, međutim neće čitati vlastite tekstove već tekstove svojih kolega. Cilj ove završne izvedbe jest da polaznici čuju i osjete kako njihovi dramski tekstovi funkcioniraju u izvedbi uživo. Završna izvedba bit će organizirana zadnji dan u večernjim satima.
RASPORED
1.RADNI DAN:
Morfologija dramskog teksta
- Predstavljanje osnova procesa dramskog pisma
- Šest sastavnih elemenata drame po Aristotelu: 1.priča, 2.karakteri, 3.govor 4.misli, 5.scenski aparat, 6.glazbena kompozicija.
Elementi dramskog teksta
1.Karakteri, 2.Dramske funkcije,3.Dramski sukob,4. Dramska situacija,5.Dramska radnja
- improvizacijske vježbe i etide
2.RADNI DAN:
Dramski sukob
- Određivanje pojma dramskog sukoba,
- Vježbe kreiranja dramskog sukoba iz zajednički osmišljenih ideja
Dramska situacija
- Određivanje pojma dramske situacije, vježbe kreiranja dramske situacije na temelju dramskog sukoba dvaju ili više dramskih karaktera, kreiranje sheme dramske situacije
Dramska radnja
- Osmišljavanje i kreiranje dramske radnje iz dramskih situacija, kreiranje sheme dramske radnje, improvizacijske etide i vježbe
- improvizacijske etide i vježbe
- RADNI DAN:
Dramski karakteri
- Osmišljavanje i kreiranje dramskih karaktera i njihovih dramskih funkcija
- Prezentacija dramskih arhetipova, razlike između stereotipova i arhetipova, improvizacijske i interakcijske vježbe
- Polaznici će kreirati dramske karaktere za svoju buduću petominutnu dramu koristeći shematke prezentacije
- strukturiranje dramkih karakterera izvođenjem ciljeva u igrama improvizacije
4.RADNI DAN:
Struktura dramskog teksta
- kako složiti i rasporediti dramsku radnju unutar dramskog teksta
- savršenstvo kruga, cjelovitost radnje:
- Aristotelova trodijelna kompozicija
- Freytagov trokut
- Kružna kompozicija
- Konačan odabir tema za petominutnu dramu
- Kreiranje sheme dramske radnje za svoje buduće “petominutne drame“
5.RADNI DAN:
Razvoj dramskog teksta
- Razvoj i strukturiranje dramskog teksta uspostavljanjem odnosa u ključnim momentima: točka sukoba, zaplet, kulminacija
- Razvoj i strukturiranje dramskog teksta uspostavljanjem odnosa u ključnim momentima: preokret, rasplet
- Principi i osnove pisanja kvalitetnog dramskog
dijaloga (kako započeti, a kako završiti scenu).
- Zanatske upute za pisanje kvalitetnog dramskog dijaloga (prirodnost, fluidnost, izravnost)
- Povezivanje “petominutnih drama“ svih polaznika u cjelinu- dramski omibus, zajedničko osmišljavanje poveznica i cjelovite dramske strukture za budući dramski omnibus
LITERATURA
Svi polaznici dobit će sljedeću literaturu u printanom obliku/pdf formatu:
Aristotel: “O pjesničkom umijeću“
Marijana Nola: “Umijeće i zanat dramskog pisanja“ (skripta)
LisaFrase: “Improvtheatre- 400 ImprovisationalScenarios&Games for Drama Students “
LajosEgri: “ TheArtofdramaticwriting“